Telefonintervjun!

Okej är det något som jag har förstått är riktigt viktigt i den här Au pair proceduren så är det matchningen och telefonsamtalen. Men det är ju också det som är svårast. Efter att ha haft 4 matchningar och pratat med 3 olika familjer har jag börjat få grepp om hur det funkar. Dock blir jag ändå lika nervös varje gång någon ringer och glömmer bort alla frågor hit och dit. Därför tog jag mig nu tid att fixa något som jag kan ha stor nytta av nu när familjerna snart skall börja ringa via Skandinaviska Institutet; En checklista:



Den är säkert full av stavfel och konstigheter men jag har bara gjort den lite snabbt nu för min egen skulle. Fast sedan slog tanken mig att andra säkerligen har samma problem så ni får jätte gärna låna den och använda er av den!! Dom frågorna som står på svenska och inte är i fet stil är sådana frågor som jag personligen inte vill ställa antingen för att det låter oartigt eller för att familjen själv kommer att ta upp det.

Hoppas ni har någon nytta av den:)

Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Kristin

Kommer absolut ta hjälp av den! TACK! =)

2009-11-15 @ 21:34:37
Postat av: Sandra

Riktigt smart, dock var allt så litet(även fast jag tryckte upp den) så jag såg inte riktigt allt som stod :P

2009-11-16 @ 12:45:36
URL: http://sandraaandersson.blogg.se/
Postat av: Mimmi

med snabbtåg tar det 30 min, såg att det inte blev hartsdale familjen, hade varit kul med lite nytt kött här annars :)Lycka till i framtiden

2009-11-17 @ 04:46:12
URL: http://moreofmimmi.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Jaa, det är jätte svårt! Och det är vanliga problem! Men som du säger det är annorlunda här. Jag känner folk här som inte får använda bilen överhuvudtaget men familjen i sig är underbar så därför går det bra. Hur mycket skulle du städa ? för det är bara efter barnen du får städa och det gör alla antar jag. Olika mycket dock. Jag får en tank i veckan, vilket jag inte använder så jag betalar inget, men bensinen här är sjuukt billig så inget jätte stort problem. Del badrum vet jag inte hur det funkar, jag delar dusch med barnen resten har jag på mitt rum. Jag har också sovrum brevid barnen, men det ser jag inte som något problem alls. Jag handlar minst en gång i veckan åt familjen, grejer som behövs och som tar slut. Jag jobbar inte jätte mycket och har helgerna ledigt vilket väldigt få har, och det är GULD VÄRT!! tro mig haha, jag lever för helgerna här! Jag gör en del hemmasysslor och jag gör en del ärenden åt föräldrarna, men dem är så underbara att det är smågrejer för mig. Du blir en del av familjen och det är grejer som du skulle gjort hemma i ditt egna hushåll också! Så gillar du dem som personer så kommer inte dina negativa sidor vara några problem :) Ge dem en chans :)

2009-11-17 @ 19:55:03
URL: http://moreofmimmi.blogg.se/
Postat av: Mimmi

så braa :) Vore skitkul om du kom hit ju! Här finns grymt mycket au pairer! Men fråga lite mer specifikt om dina sysslor. Och som sagt det är familjen som är viktigast, trivs du inte hos dem som personer så är det kört. Då spelar det ingen roll hur lite du får jobba, hur snygg bil du kör eller om där finns en pool på bakgården! Familjen är viktigast, tro mig! Sen kan man alltid förhandla med reglerna allt eftersom man lär känna familjen och dem litar på dig :) Hör av dig när du vet något mer. vad är adressen förresten ? vilken gata, så kanske jag vet vart dem bor :)

2009-11-18 @ 02:36:38
URL: http://moreofmimmi.blogg.se/
Postat av: Sara

sv: Tack! Ja, jag förstår verkligen vad du menar. Jag tycker också att magkänslan är jätteviktig och att man har rätt att vara kräsen (fast kanske inte för kräsen).. för det ska ju ändå vara "ditt år", tycker jag :]

2009-11-18 @ 12:58:54
URL: http://trenollsju.blogg.se/
Postat av: julia

Njaaa, det har ju inte det. Jag har nästan kommit fram till att jag ska åka hem. Åker tillbaka hit och reser sen igen. Har ingen kraft kvar att prata med några familjer, eller flytta mina resväskor en gång till när jag inte vet om jag kommer lyckas eller inte. Jag känner typ att jag måste ha en familj som är mellan 90-100% perfekt, orkar inte med att den bara är 80% nu efter allt jag gått igenom och tyvärr finns det inga sådana familjer att välja mellan. Min CC sa till mig att "You can't get it all" och visst det är sant. Jag är i tredje rematch vilket inte ser bra ut och jag har lärt mig att genomskåda problemen i familjerna när jag pratar med dem. Jag vill att allting ska vara så perfekt för att jag ska orka att jag inte kommer lyckas, tyvärr. Jag har mina släktingar överallt i USA, åker hem och sparar pengar så att jag kan åka tillbaka och resa sen! =)

2009-11-18 @ 15:32:58
URL: http://juliainamericaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0